VÁLTOZTATHATÓ FORGÁSIRÁNYVILÁGELSŐ FEJLESZTÉS A CSÓNAKMOTOROK TERÉN

A Suzuki Selective Rotation (változtatható forgásirány) a Suzuki újabb úttörő fejlesztése a csónakmotor-technológiák terén.

Amikor két vagy több motort szerelnek egy csónak farára, általában normál és ellentétes propellerforgású egységekkel látják el a járművet. Ha két motort alkalmaznak, az egyik normál, a másik pedig ellentétes forgásirányú lesz.

A kereskedők és a hajóépítők örömére azonban a Suzuki a napokban bemutatta a Suzuki Selective Rotation technológiát, amelynek jóvoltából ugyanaz a csónakmotor normál és ellentétes irányú forgásra is képes.

Az új technológiát először a legújabb DF300AP-n alkalmazzák. Alaphelyzetben előremenetben az új motor propellere hagyományos, vagyis az óramutató járásával megegyező irányban forog, hátramenetben pedig – egy ellenkező irányú forgást végző propeller beépítésének köszönhetően – ugyanez a csónakmotor az óramutató járásával ellentétes irányú propellerforgatásra is képes.

Ellenirányú üzemmódban az erő a tolatás sebességfokozaton keresztül jut el a propellerhez. A fejlesztés során az új motor hátramenet fokozatát úgy alakították ki, hogy az előremeneti állásokéval azonos jellemzőkkel működjön. Mind az előre-, mind pedig a hátrameneti sebességfokozatok műszaki jellemzőit és az alkalmazott anyagokat optimalizálták, és a bakot is az új motor igényeinek megfelelően tervezték át.

Az új sebességváltó rendszer optimális elhelyezéséhez, valamint annak érdekében, hogy az új DF300AP-nál további fejlesztésekre is mód legyen, a Suzuki mérnökei a sebességváltóházat is áttervezték.

Az áramlástani szempontból áttervezett sebességváltóház ellenállása alacsonyabb, maga a ház tartósabb lett. A mérnökök szerkezetelemzést is végeztek, s az abból származó adatokat hasznosítva az egység minden egyes elemét optimalizálták.

A Suzuki tervezői azonban még ennél is tovább mentek a fejlesztésben. Szemben a jelenlegi DF300-zal az új DF300AP a sebességváltóház mindkét oldalon nem egy, hanem két vízbeömlővel rendelkezik. A további beömlőnyílások biztosítják a rendszer megfelelő hűtését nagy sebességnél, illetve sekély vízben történő hajózáskor.

A normál és az ellentétes irányú propellerforgás műszaki jellemzői közötti különbség megszüntetésével a Suzukinak sikerült elérnie azt, amit eddig egyetlen más csónakmotorgyártónak sem: a két forgásirányt egyetlen csónakmotor szolgálja ki.

Yasuharu Osawa, a Suzuki európai Marine divíziójának vezetője elmondta: „Szüntelenül törekszünk csónakmotorjaink termékskálájának fejlesztésére, új modelleket tervezünk, illetve olyan újításokat tettünk le az asztalra, mint a Suzuki Selective Rotation. Büszkén mutatjuk be az új fejlesztést. Tudomásunk szerint a Suzuki az első gyártó a világon, amelyik ilyen csónakmotort készített. A piaci bevezetés mindenképpen segít abban, hogy a kereskedők és a hajóépítők számára még több olyan motort kínálhassunk, amelyek két-, három- vagy akár négymotoros hajókon is alkalmazhatók."

A kis súlyú, hordozható DF2.5-től a kimagasló erejű DF300 Lean Burn erőforrásig a Suzuki minden csónaktípushoz készít motort. A Suzuki összes csónakmotorja csendes és takarékos, anélkül, hogy e kedvező tulajdonságoknak a motorok ereje és teljesítménye látná kárát.